در این مطلب انواع بیماری ام اس ، پیشگیری از ام اس با این نوشیدنی و پیشگیری و انواع ام اس آماده شده است

انواع بیماری ام اس ، پیشگیری از ام اس با این نوشیدنی

 

چهار نوع بیماری ام اس

چهار نوع اصلی بیماری ام اس عبارتند از:

1) نوع عود کننده_ فروکش کننده
2) نوع پیشرونده_ اولیه
3) نوع پیشرونده_ ثانویه
44) نوع پیشرونده_ عود کننده

شایعترین نوع بیماری ام اس ، نوع عود کننده_ فروکش کننده می باشد. حدود75درصدبیماران در ابتدای شروع بیماریشان در این نوع قرار می گیرند که در این نوع، بیمار بطور ناگهانی دچار حملاتی می شود که یک یا چند قسمت از بدنش را درگیر می سازد. سپس بیمار بطور کامل یا اینکه تا حدود زیادی بهبود می یابد و بیماری تا حمله بعدی که اتفاق بیفتد پیشرفت نمی کند. حمله بعدی می تواند خیلی زود و یا این که سال ها بعد اتفاق بیفتد.

خطرناک ترین نوع بیماری ام اس ، نوع پیشرونده _ اولیه می باشد که حدود 15درصد بیماران مبتلا به ام اس به این نوع دچار هستند. بیماران مبتلا به نوع پیشرونده_ اولیه بطور پیوسته حالشان بدتر می شود و در بین حملات، حالشان هیچ گونه بهبودی نمی یابد و یا این که بهبودی اندکی دارند.

بیماران دچار ام اس نوع پیشرونده_ ثانویه ابتدا در نوع عود کننده_ فروکش کننده قرار دارند و در آخر نیز به نوع پیشرونده تغییر خواهند کرد. در طی 10 سالی که از شروع بیماری می گذرد، حدود 50 درصد بیماران که در ابتدا در نوع عود کننده_ فروش کننده قرار داشتند در نوع پیشرونده ثانویه قرار می گیرند. در عرض 25 سال حدود 90 درصد بیمارانی که ام اس آنها در نوع عود کننده _ فروکش کننده قرار داشته است به نوع پیشرنده ثانویه تغییر خواهند نمود.

بیمارانی که به چهارمین نوع ام اس ، یعنی پیشرونده _ عود کننده مبتلا هستند از ابتدا دچار ضایعات پیشرونده ای هستند اما در طی آن دچار حملات حاد نیز می شوند که علایم آن ظاهر شده و بعد از مدتی از بین می رود. حدود 6 تا 10 درصد بیماران به این نوع از ام اس دچار می شوند. بیشتر این نوع در افرادی دیده می شود که بعد از سن 40سالگی به این بیماری مبتلا می گردند.

به غیر از این چهار نوع ام اس، پزشکان هم چنین نوع خفیفی از این بیماری را شناسایی کرده اند که اصطلاحا به آن نوع ” حسی خوش خیم” گفته می شود. بیمارانی که به این نوع ام اس دچار هستند دچار حملاتی می شوند که فقط باعث از دست رفتن بینایی و یا حس های دیگر آن ها می شود. این علایم موقتی بوده و این نوع ام اس خیلی به ندرت باعث بروز ناتوانی های دائمی می شود. با این حال حملات آن می تواند همانند سایر انواع ام اس بصورت غیر قابل پیش بینی رخ دهد.

 

پیشگیری از ام اس با مصرف قهوه

بعد از انجام تحقیقات و مطالعات بر روی 2.788 فرد مبتلا به ام اس و 4.000 فرد سالم دانشمندان دریافتند که افرادی که از قهوه استفاده نمی کنند بیشتر در مرض ابتلا به ام اس قرار می گیرند.

محققان سوئدی دریافتند افرادی که اصلا قهوه مصرف نمی کنند یک و نیم برابر بیشتر از افرادی که حداقل 6 فنجان قهوه در طول هفته مصرف می کنند مبتلا به ام اس می شوند.

در مطالعه ایالات متحده، آن دسته از مردم که قهوه نمی نوشند خطر ابتلا به بیماری ام را تا یک و نیم برابر در خود افزایش می دهند.

قهوه خاصیت دفاعی بدن را افزایش می دهد. طبق جدیدترین مطالعات پزشکان دریافتند که افرادی که به هیچ عنوان قهوه مصرف نمی کنند یک و نیم برابر بیشتر در معرض ابتلا به ام اس بیماری عصر تکنولوژی مبتلا می شوند. همچنین دانشمندان بیان کردند که مصرف قهوه به میزان یک فنجان در روز خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را تا حد قابل توجهی کاهش می دهند.

سالها پیش نیز محققان دریافتند که مصرف یک فنجان قهوه در روز تا 25 درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

سازمان جهانی بیماری های مربوط به سیستم عصبی با انجام مطالعات بر روی 2.5 میلیون مبتلا به بیماری ام اس دریافتند که این بیماری بر روی تطلب بافت عصبی به طور مستقیم اثر گذاشته و عملکرد طبیعی ان را مختل می کند.

متاسفانه سن ابتلا به ام اس در حال کاهش است و هم اکنون بین 20 تا 40 سال بیشترین مبتلایان را دارد  که در بین این بیماران آمار زنان چندین برابر مردان است.