عسل و این همه فایده / مضرات عسل گرداوری شد

عسل و این همه فایده / مضرات عسل

 

همه ما می‌دانیم که عسل، یک ماده غذایی ارزشمند است که مواد و عناصر مختلفی مانند کربوهیدرات‌ها، آنزیم‌ها، آمینواسیدها، اسیدهای آلی و همچنین مواد معدنی زیادی را در خود دارد که برای سلامت بدن افراد در هر گروه سنی مفید است. با ما همراه شوید تا با خواص بی نظیر و البته هشدارها و مضرات این ماده غذایی ارزشمند بیشتر آشنا شوید…

همه ما می‌دانیم که عسل، یک ماده غذایی ارزشمند است که مواد و عناصر مختلفی مانند کربوهیدرات‌ها، آنزیم‌ها، آمینواسیدها، اسیدهای آلی و همچنین مواد معدنی زیادی را در خود دارد که برای سلامت بدن افراد در هر گروه سنی مفید است. با ما همراه شوید تا با خواص بی نظیر و البته هشدارها و مضرات این ماده غذایی ارزشمند بیشتر آشنا شوید…

 

ارزش غذایی عسل

عسل به طور کلی یک ترکیب محلول در آب بسیار غلیظ قندی است. مهم‌ترین قندهای عسل فروکتوز، گلوکز و ساکاروز هستند.

در مجموع یک کیلوگرم عسل ۳۲۵۰ کالری انر‍‍‍‍‍ژی دارد. عسل به لحاظ داشتن برخی مواد تخمیری در تبادلات غذایی و کمک به هضم غذا بالاترین مرتبه را در میان غذاها دارد، از این دسته مواد می‌توان به آمیلاز، اینورتاز، کاتالاز و پراکسیداز اشاره کرد.

تعدادی از ویتامین‌های اصلی هم در عسل وجود دارند، اما مقدار آن‌ها قابل توجه نیست. میزان املاح معدنی در انواع مختلف عسل متفاوت است و عسل‌های تیره املاح معدنی بیشتری دارند که مهم ترین آن‌ها کلسیم، پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن، مس، فسفر، منیزیم و گوگرد است.

عسل دارای انواع پروتئین، اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی مثل اسید فرمیک و مشتقات کلروفیل و مقداری آنزیم و رایحه‌های معطر است.

 

افزایش طول عمر

اگر می‌خواهید طول عمر بیشتری داشته باشید، توصیه ما به شما، مصرف روزانه یک قاشق مرباخوری عسل است. استفاده از این شیرینی طبیعی، سلامتی‌تان را بیمه می‌کند. جالب است بدانید بیشتر افرادی که عمر طولانی داشته‌اند، به طور منظم از این دسترنج زنبورعسل استفاده کرده‌اند.

 

درمان زخم و التهاب بدن

اگر در بخشی از بدن خود دچار زخم یا التهاب بوده و نگران بهبود آن هستید، باز هم پیشنهاد ما برای تسریع در روند درمان، خوردن عسل است، زیرا این شهد به علت خواص درمانی سریع، در درمان زخم‌ها کاربرد دارد، موضوعی که نه‌تنها متخصصان طب سنتی بر آن تاکید دارند، بلکه پزشکان نیز آن را پذیرفته‌اند.

پس اگر خود یا یکی از آشنایان‌تان دچار زخم معده یا زخم پای دیابتی هستید، بهتر است این شیوه درمانی را نیز امتحان کنید.

 

مصرف عسل در کاهش وزن

در صورتی که این روزها وقتی جلوی آیینه می‌ایستید، چندان دل خوشی از وزن و اندازه خود ندارید و چربی‌های اضافه در بخش‌هایی از بدنتان موجب می‌شود تا نتوانید لباس مورد علاقه‌تان را بر تن کنید، باید بدانید که آب‌لیموی طبیعی و عسل در ابتدای صبح، می‌تواند چربی‌های اضافه را از بین ببرد و سوخت و ساز بدن را افزایش دهد.

بنابر این، در زمینه کاهش وزن، عسل می‌تواند به شما کمک زیادی کند. پس آستین‌هایتان را بالا بزنید و هر روز صبح، البته ناشتا، یک لیوان معجون عسل، آب‌لیمو و آب ولرم را نوش جان کنید.

به نظر می رسد عسل ، معده را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد و قطعا تمایل زیاد افراد به محصولات شیرین را فرو می نشاند.

 

آرام باشید

برخی از افراد، همواره از این موضوع گله می‌کنند که هنگام برخاستن از خواب، استرس دارند. حسی که در تمام طول روز، فعالیت‌های آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر شما هم از این گروه افراد هستید، باید بدانید که مواد مغذی موجود در عسل، برای مغز آرام‌بخش هستند. بنابر این، عسل را در فهرست وعده صبحانه خود بگنجانید. همان‌طور که گفته شد، می‌توانید از آن در قالب معجون یا حل شده در آب، حتی به صورت مستقیم با نان میل کنید.

فراموش نکنید که عسل یک افزایش دهنده طبیعی انرژی است. یک قاشق عسل به شما کمک می‌کند تا مدت بیشتری فعالیت کنید. اگر احساس می‌کنید باتری شما خالی شده است و نمودار توان بدنی‌تان سیر نزولی به خود گرفته است، یادتان باشد که هیچ چیز مانند عسل به شارژ دوباره شما کمک نمی‌کند.

 

نسخه‌ای برای کودکان

شهد گیاهی طلایی رنگ، خواص زیادی برای کودکان خواهد داشت. برای نمونه، شب ادراری را در اطفال درمان می‌کند

همچنین موجب جذب آب و کاهش میزان کلسیم خون خواهد شد.

ویتامین B موجود در آن هم می‌تواند روند رشد و نمو در این گروه سنی را تسریع کرده و از نظر کمی و کیفی ارتقا بخشد.

به طور مثال، اشتهای کودکان را افزایش می‌دهد و به تبع آن، فرد می‌تواند مواد غذایی مفید را در حجم و اندازه مورد نیاز مصرف کند.

دیگر اینکه یادتان باشد مغز تا ۵ سالگی رشد روزانه دارد، بنابراین، این شهد خوش‌طعم، برای رشد و تقویت مغز کودکان مفید است.

اگر فرزندتان شب‌ها خوب نمی‌خوابد و ناآرامی می‌کند، نسخه‌ای برای وی داریم؛ اینکه هر شب پیش از خواب، یک قاشق مرباخوری عسل به دختر یا پسرتان بدهید. این کار کمک می‌کند تا او راحت بخوابد.

هشدار:
***  مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال به دلیل ایجاد سم بوتولینم، خطرناک است.

 

درمانی طبیعی برای میگرن

مبتلایان به حمله میگرن هم می‌توانند از عسل برای بهبود حال خود استفاده کنند. می‌پرسید چگونه؟ به همین راحتی که هرگاه متوجه شروع حمله میگرنی شدند، یک قاشق عسل را در آب گرم حل کرده و میل کنند. مطمئن باشید که این شیوه، پاسخ خواهد داد و مشکل را تا حد زیادی رفع می‌کند؛ به ویژه اگر منشأ حمله میگرنی شما، استرس باشد.

 

کمک به عملکرد بهتر مغز

اگر قرار است به زودی در آزمونی مانند کنکور شرکت کنید، یا فعالیت ذهنی زیادی داشته باشید، بهتر است پیش از حضور در چنین فعالیت‌هایی، دوپینگ کنید! به طور حتم می‌پرسید چگونه می‌توان چنین کاری را انجام داد؟ در پاسخ باید بگوییم که شیرینی و قند موجود در عسل، به سرعت در خون پخش می‌شود، البته وقتی با میزان مناسبی آب مخلوط شود. به این ترتیب، با آزادسازی مولکول قند، به عملکرد بهتر مغز که اصلی‌ترین مصرف کننده قند در بدن است، کمک می‌کند و مانع بروز خستگی خواهد شد.

 

مصرف عسل در بارداری

باعث تقویت جنین ضعیف در رحم مادر می‌شود.

به سلامت و توان مادران باردار کمک می‌کند.

این ماده غذایی با افزایش قابلیت جذب مواد غذایی در بدن به سلامت جنین در حین بارداری کمک می‌کند.

 

مصرف عسل در شیردهی

توصیه طب سنتی این است که مادران شیرده  عسل را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

مادران باردار روزانه چند لیوان انواع آب میوه جات + ۱ قاشق غذا خوری عسل با آب میوه جات مخلوط شده در طول روز بمرور میل کنند.
برای ازدیاد شیر شیر مادر  روزانه ۲ لیوان شیر بادام  با ۱ قاشق غذا خوری عسل میل شود.
در صورت کمبود شیر مادر، ۲ قاشق مربا خوری رازیانه و ۲ قاشق مربا خوری بذر شوید را با ۳ لیوان آب جوش بمدت ۳۰ دقیقه در قوری چینی دم کرده در طول روز بمرور با عسل میل شود.

نکته: بین مصرف عسل توسط مادر و بروز لکنت زبان در کودک ارتباطی وجود ندارد .

 

مصرف عسل در سالمندان

از جمله ضروری‌ترین غذاها برای آن دسته از افراد مسنی است که عملکرد سیستم گوارشی‌شان دچار ضعف شده است چرا که عسل منبع خوبی از انرژی و مواد مغذی است که مستقیما جذب بدن می‌شود.

 

فواید عسل برای دندان

اگر برای شستن دندان‌ها از آن استفاده شود باعث سفیدی دندان‌ها و سلامت لثه‌ها می‌شود.

در رابطه با افزایش حفرات دندانی ، مطالعات نشان می دهد با آن که عسل چسبنده و شیرین است ، عامل مهمی در ایجاد پوسیدگی دندان محسوب نمی شود.

اما نبایستی افراد عسل را جایگزین میوه و سبزی کنند، اما اگر می خواهند چای خود را با قند شیرین کنند ، به جای آن از عسل استفاده کنند.

 

مصرف عسل در بیماران قلبی

منبع بسیار خوبی از آنتی‌اکسیدان است و نقش بزرگی در جلوگیری از سرطان و همچنین بیماریهای قلبی دارد.

 

آنتی اکسیدانی قوی

محققان در حال ارزیابی اثر عسل بر سطح آنتی اکسیدان های بدن هستند که به نظر می رسد بدن را از مضرات محیط مانند دود سیگار و مواد شیمیائی حفاظت می کنند.

در یک تحقیق جدید دانشمندان دریافتند سطوح آنتی اکسیدان های بدن در افرادی که عسل خورده بودند افزایش یافته است.

متخصصان معتقدند آنتی اکسیدان ها از صدمات سلولی ایجاد شده توسط مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها از اثرات تخریبی رادیکال های آزاد می کاهند و در نتیجه احتمال بیماری هائی همچون سرطان و حمله قلبی را کاهش می دهند.

Nicki J.Engeseth متخصص دیگر در زمینه عسل ، از دانشگاه ایلی نویز که به مطالعه آنتی اکسیدان ها و عسل پرداخته، می گوید یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهند که حتی اگر ۸۰ درصد عسل قند باشد، باز هم سالم است.

عسل مملو از ترکیبات مختلفی است که فعالیت بیولوژیک قوی دارند و حتی ممکن است خواص میکروب کشی نیز داشته باشد.

 

مصرف عسل در بیماران دیابتی

در تحقیقی تحت عنوان « اثر مصرف عسل طبیعی بر وزن بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ دچار اضافه وزن و چاقی» ، اثر مصرف عسل بر وزن و قند خون بیماران دیابتی نوع ۲ دچار اضافه وزن و چاقی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج بررسی نشان داد که مصرف عسل طبیعی به مدت ۸ هفته موجب کاهش وزن بیماران دیابتی دچار اضافه وزن و چاقی گردید بدون آنکه اثر منفی بر قند خون ایجاد نماید. ( مشاهده  و دانلود متن کامل مقاله )

 

فواید عسل برای پوست

عسل علاوه بر خواص غذایی و دارویی، یکی از قدیمی‌ترین مواد طبیعی موثر و مفید برای زیبایی و شادابی پوست است.

عسل رطوبت لازم را برای پوست فراهم می ‌کند و یکی از بهترین درمان ها برای رفع خشکی پوست است.
عسل پاک‌کننده‌ای قوی است و پوست و سلول‌های خشک و مرده را از بین می‌­برد و به علت خاصیت مرطوب‌کنندگی و تقویتی در ساخت کرم­ها و ماسک­های خانگی برای شفافیت و درخشندگی صورت کاربرد فراوان دارد.

ماسک‌ های عسل ایجاد چسبندگی می ‌کند و استفاده از آن صبر و حوصله می ‌خواهد، اما همیشه به خاطر داشته باشید سالم‌ترین ماسک ‌های صورت، ماسک­‌هایی هستند که در تهیه آنها از مواد طبیعی استفاده شده است و فاقد هر گونه افزودنی است.

هنگام استفاده از ماسک دقت کنید که صورت کاملا با فوم های پاک ‌کننده تمیز شود و هیچ گونه کرم و مواد آرایشی روی صورت نباشد. بعد از پاک کردن، صورت را با آب ولرم و صابون بشویید و ماسک را به صورت دورانی با حرکات دست از اطراف بینی و لب به سمت گونه‌ها بزنید.

پیشانی و چانه را نیز با ماسک بپوشانید، اما اطراف چشم و لب ها را خالی نگه دارید. بعد از ۱۵ دقیقه به آرامی مواد را با آب ولرم از صورت خود پاک کنید. لازم به ذکر است ترکیبات ماسک ها جنبه غذایی دارند و فسادپذیرند و باید برای مصرف فوری تهیه شوند.

* عسل و ماست

دو قاشق ماست و یک قاشق عسل را با هم مخلوط کنید و روی پوست بگذارید و بعد از ۲۰ ـ ۱۵ دقیقه شست‌وشو دهید. عسل علاوه بر خاصیت ضدعفونی باعث باز شدن منافذ پوست و خروج جوش های سرسیاه خواهد شد.

* سیب و عسل

سیب را بشویید و همراه پوست رنده کنید. یک قاشق عسل را روی آن بریزید، کاملا مخلوط کنید و به عنوان ماسک روی صورت بگذارید. این ماسک نیز اثر نرم‌کننده و ضدآکنه دارد.

* تخم‌مرغ و عسل

در یک فنجان یک تخم‌مرغ بشکنید و به آن نصف قاشق چایخوری عسل و یک قاشق غذاخوری شیر خشک اضافه کنید و خوب به‌ هم بزنید تا مخلوط شود. این مخلوط را روی صورت و گردن بمالید و ۱۵ دقیقه دراز بکشید، سپس با آب گرم شست‌وشو دهید.

* موز و عسل

مخلوط موز له شده و دو قاشق عسل، ماسک بسیار مناسبی جهت پوست های خشک است. در زمستان که دست ها نیز اغلب پوسته پوسته و خشک می‌ شوند، می ‌توانید از این ماسک برای دستان خود استفاده کنید. همچنین اضافه کردن یک قاشق پودر جوانه گندم به این ماسک اثر آن را بیشتر خواهد کرد.

 

عوارض زیاده روی در مصرف عسل

عسل نیز حدود ۵۵ درصد فروکتوز، قند میوه است که این قند توسط کبد پردازش می شود اما با وجود تفاوت شیمیایی، بدن ما هنوز به عسل به عنوان یک قند مانند شکر واکنش نشان می دهد بنابراین مصرف زیاد آن انسان را حتی دچار بیماری دیابت نیز می کند.

اتفاقی که در مصرف بیش از حد عسل در بدن می افتد دقیقا مشابه مصرف زیاد شکر است.

قند دریافتی زیاد لوزالمعده را وادار به تولید انسولین اضافی می کند و مازاد آن در بدن به صورت چربی ذخیره می شود و این رخداد دقیقا آغاز فرایند چاق شدن انسان است.

مشکلات قلبی و بیماری های کبدی عوارض دیگری از زیاده روی در مصرف هر نوع قند حتی عسل است.

 

مضرات مصرف عسل تقلبی

عسل تقلبی نه تنها خاصیت درمانی ندارد بلکه از آنجایی که حاوی قند و شکر مصنوعی می باشد بسیار مضر است، عسل تقلبی مانند قند، شکر، شیرینی جات و نوشابه ها بوده و گلوکز خون را بسرعت افزایش میدهند و باید از آن اجتناب کرد برای بیماران سرطانی بسیار مضر می باشد

از مضرات مصرف عسل تقلبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱)سرکوب سیستم ایمنی بدن

۲)بر هم زدن تعادل املاح در بدن

۳) باعث پوسیدگی دندان  ها میشود

۴)کاهش تمرکز، بد خلقی و افزایش اضطراب

۵) کاهش انعطاف پذیری و عملکرد بافتها

۶) افزایش دهنده دیابت  است (لذا افرادی که دیابت دارند باید برای انتخاب عسل دقت بیشتری کنند)

۷) افزایش سطح تری گلیسریدهای خون

۸) سبب فقر مس و کروم میشود

۹) تداخل در جذب کلسیم، منیزیم و پروتئین

۱۰) پیری زود رس

۱۱) باعث خستگی مزمن می شود

۱۲) علائم اضطراب و ترس را در خانم های حساس تشدید می کند

۱۳) افزایش چاقی، کلسترول خون و فشار سیستولیک قلب

۱۴) ویتامین ای را در خون کاهش میدهد

۱۵) کاهش هورمون رشد

۱۶) کاهش توانایی عملکرد آنزیمها

۱۷) کاهش ظرفیت یاد گیری – کاهش عملکرد حافظه

۱۸) کاهش پایداری عاطفی

۱۹) میتواند موجب یبوست و یا واریس  گردد

۲۰) میتواند منجر به سرطان پروستات، پستان، تخمدانها و روده گردد

۲۱) افزایش بیماریهای قلبی-عروقی

۲۲) سردرد و میگرن

۲۳) افزایش هورمون استروژن در مردها

۲۴) افسردگی

۲۵) باعث افزایش سطح دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین در خون میگردد

۲۶) میتواند  آسم و یا آلرژی ایجاد  کند

۲۷) می تواند به ساختار( دی ان آ ) آسیب بزند

۲۸) باعث عدم تعادل هورمونی بدن و آسیب به غدد داخلی بدن مثل غدد فوق کلیوی و لوزالمعده می شود که میزان قند خون را تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار میدهد

متاسفانه بیش از نود درصد عسلهای موجود در بازار که با عنوان عسل طبیعی به فروش میرسد تقلبی وحاوی مخلوط شکر و آب میوه ها هستند و افراد مخصوصا بیماران باید در انتخاب عسل خود دقت کافی بنمایند.

 

هفت گنج