چگونه آدنومیوز را درمان کنیم؟

 

شما هم جزو افرادی هستید که از خونریزی شدید در دوران قاعدگی و گرفتگی دردناک شکم در این دوران رنج می برید؟ ممکن است در این شرایط به بیماری آدنومیوز مبتلا شده باشید. در این مقاله سعی می کنیم علل و نشانه های آدنومیوز را با هم بررسی کنیم و ببینیم از چه درمان های خانگی می توان برای بهبود چنین شرایطی استفاده کرد.

آدنومیوز شرایط پزشکی نادری است که در آن سلول های اندومتریال در دیواره عضلانی رحم رشد پیدا می کنند. این بیماری در اصل زنان بین 35 الی 50 سال را تحت تاثیر خود قرار می دهد. چنین بیماری با خونریزی شدید در دوره قاعدگی و گرفتگی شدید شکمی مشخص می شود و بعد از یائسگی بهبود پیدا می کند. اگرچه هیسترکتومی توسط پزشکان توصیه می شود اما درمان های طبیعی و خانگی نیز می توانند به تسکین نشانه ها کمک کنند.

 

علل بروز آدنومیوز

دلیل اصلی بروز چنین شرایطی هنوز مشخص نیست. با اینحال فاکتورهایی هستند که در بیماری نقش دارند:

– بر اساس گفته متخصصان، این شرایط ممکن است بدین خاطر رخ دهد که سلول های اندومتریال بر روی سطح رحم به عضلات دیواره رحم نفوذ می کنند.

– این شرایط ممکن است به خاطر التهاب دیواره رحم نیز ایجاد شود. وجود استروژن در بدن نیز نقش مهمی در این بیماری دارد. در طول یائسگی به خاطر کاهش تولید این هورمون، نشانه های بیماری از بین می رود.

 

نشانه های آدنومیوز

اگرچه در برخی از موارد این بیماری ممکن است بدون نشانه باشد اما برخی از افراد به احتمال زیاد نشانه های زیر را تجربه می کنند:

– خونریزی شدید در طول دوره قاعدگی. خونریزی بین دوره های قاعدگی نیز ممکن است رخ دهد.

– گرفتگی های شکمی شدید نیز ممکن است دیده شود. با افزایش سن این شرایط بدتر می شود

– حس شدید درد در قسمت پایینی شکم

– درد در طول مقاربت جنسی

 

نشانه های آدنومیوز

چگونه می توان ادنومیوز را به صورت طبیعی درمان کرد؟

درمان های خانگی موثری برای این شرایط وجود دارد که برخی از آن ها را در ادامه با هم مرور می کنیم.

روغن کرچک:

این گزینه درمان خانگی عالی برای این شرایط است. تنها چیزی که شما نیاز دارید، فرو بردن یک پارچه تمیز در روغن کرچک و قرار دادن آن بر روی پوست برای افزایش جریان خون و درمان اندام ها و بافت های زیرین پوست است. این روغن به سم زدایی خون قدیمی کمک می کند و می تواند درد و التهاب را کاهش دهد.

گیاه کیسه کشیش:

بر اساس مطالعات انجام شده این گیاه برای درمان نامنظمی های موجود در دوره قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند انقباضات رحمی را بیشتر کند. این گیاه به کاهش خونریزی نیز کمک می کند. متخصصان بر این باورند که گیاه کیسه کشیش جریان خون به نواحی تناسلی را کاهش می دهد زنان باردار نباید از این گیاه استفاده کنند. اگر قصد استفاده از این گیاه را دارید با پزشک خود مشورت کنید زیرا می تواند تداخلات دارویی یا عوارض جانبی برایتان داشته باشد.

زنجبیل:

همانطور که می دانید این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که خاصیت ضد التهابی دارند و می توانند به عملکرد طبیعی رحم کمک کنند.زنجبیل به عنوان مسکن طبیعی عمل می کنند و درد و ناراحتی دوره قاعدگی را کاهش دهد.
نوشیدن چای زنجبیل در روز و اضافه کردن ریشه قدرتمند آن به مواد غذایی مفید خواهد بود. شما می توانید یک لیوان آب را بجوشانید و کمی زنجبیل به آن اضافه کنید.

زردچوبه:

این ماده گیاهی نیز برای آدنومیوز عالی است. زردچوبه حاوی کورکومین است که می تواند به کاهش التهاب در رحم کمک کند و مقدار خونریزی در طول قاعدگی را کمتر نماید. یک لیوان شیر را با یک قاشق چایخوری زردچوبه ترکیب کنید تا بتوانید التهاب را در بخش های مختلف بدن کاهش دهید. می توانید زردچوبه را به مواد غذایی خود نیز اضافه نمایید.

کلسیم و منیزیم:

این ها دو ماده معدنی ضروری هستند که نقش مهمی در دوره های قاعدگی دارند. باید مطمئن شوید که در رژیم غذایی خود کلسیم و منیزیم کافی مصرف می کنند. متخصصان توصیه می کنند حداقل هفته ای سه بار از این مکمل ها استفاده شود. اینکار به تنظیم دوره قاعدگی کمک می کند.

پد گرم:

گرما می تواند به آرامش عضلات رحم کمک کند و در عین حال فشاری که باعث ایجاد درد می شود را کمتر نماید. زمانی که فشار از بین می رود گرفتگی و سایر دردها نیز کمتر می شود. پد گرم را از داروخانه ها تهیه کنید و در ناحیه ای بگذارید که درد در آن دیده می شود. اگر پد گرم ندارید می توانید از کیسه آب گرم استفاده کنید.

آلوئه ورا:

زمانی که صحبت از آلوئه ورا به میان می اید، معمولا مزایای آن برای پوست و مو بیشتر به چشم می خورد. این ماده مزایای دیگری هم برای سلامتی دارد. آلوئه ورا جریان قاعدگی را ثابت می کند و از گرفتگی شکمی پیشگیری می نماید. در این شرایط فشار کمتری به رحم وارد می شود و درد کاهش پیدا می کند. یک لیوان آب الوئه ورا را دوبار در روز بنوشید.

آروماتراپی:

این گزینه نیز یکی از روش های درمانی عالی برای مدیریت گرفتگی شکمی است که در دوران قاعدگی دیده می شود. روغن ضروری مریم گلی می تواند برای تسکین درد و ناراحتی آدنومیوز عالی باشد. توصیه می شود از کمپرس گرمی که با این روغن های ضروری تهیه شده است بر روی شکم استفاده شود تا از شدت نشانه ها کمتر گردد.