کیست دندانی چیست؟

 

دردی که در کیست دندانی وجود دارد ممکن است بسیار زیاد باشد. این کیست ها ممکن است آسیب زیادی به سلامتی دندان ها وارد کند و لبخند شما را برای همیشه نابود سازد. کیست های دندانی می توانند تهدیدکننده هم باشند.بسته به نوع کیست و شدت آن، کیست پرشده از مایع یا آبسه می تواند در نواحی مختلفی از اطراف دندان و استخوان فک تشکیل شود و باعث آسیب به بافت ها گردد. خوشبختانه می توان این موارد را به راحتی تشخیص داد و درمان نمود.

 

کیست دندانی چیست؟

کیست دندانی کیسه ای از بافت ها در لثه هاست که در درون خود نوعی جسم خارجی دارد.این نوع کیست شکلی از التهاب است که بعد از مردن پالپ های دندانی تشکیل می شود. با توسعه یافتن این کیست، ساختار استخوانی اطراف دندان فشار زیادی را احساس خواهد کرد. این مووضع می تواند استخوان را نابود سازد و آن را ضعیف تر نماید. در چنین شرایطی باید درمان مناسب اتخاذ گردد.

 

درمان کیست دندان

انواع معمول کیست

رایج ترین نوع کیستی که می توان پیدا کرد کیست های پری اپیکال است. این نوع کیست به عنوان بافت های پالپ در داخل دندان تشکیل می شود.

چنین شرایطی ممکن است به خاطر پوسیدگی دندان ها یا آسیب شدید به آن باشد. مرگ بافت پالپ ممکن است منجر به ایجاد التهاب گردد. کیست فولیکولی نیز در اطراف دندان یا اطراف تاج دندان توسعه پیدا می کند که به خوبی تخلیه نشده است. این موضوع باعث ایجاد فشار بر روی دندان می شود و موجب می گردد فولیکول موجود در آن نابود شود. این موضوع سبب می گردد خون نتواند به درستی در ناحیه جریان داشته باشد و دندان ضعیف تر می گردد.

 

چرا کیست ها تشکیل می شوند؟

یک کیست معمولی را می توان در اطراف ریشه دندان مرده یا اطراف نواحی که دندان به خوبی توسعه پیدا نکرده است مشاهده نمود. کیست به عنوان بامتری در اطراف دندان مرده رشد و توسعه پیدا می کند. برخی از اوقات این موضوع ممکن است در صورت بیرون نیامدن درست دندان بدتر شود.

 

تصاویری از کیست دندان

چگونه می توان کیست دندانی را پیدا کرد؟

کیست های دندانی را بدون چشم مسلح نمی توان به راحتی مشاهده کرد. استفاده از اشعه ایکس یا MRI برای شناسایی آن نیاز خواهد بود. رشد در این ناحیه را می توان به کمک ابزارهای تشخیصی مورد ارزیابی قرار داد. کیست ممکن است به محض تشکیل شناسایی شود . در این شرایط درمان ساده تر و راحت تر از قبل خواهد بود

 

این کیست چه احساسی را در فرد ایجاد می کند؟

کیست درد شدیدی را ایجاد می کند. ممکن است چنین کیستی باعث ایجاد تورم در این ناحیه گردد یا اینکه بر روی دندان های دیگر فشار آورد و باعث نابودی آن ها شود. در این شرایط درد زیادی در دندان ها وجود خواهد داشت.

 

چگونه می توان کیست ها را درمان کرد؟

برای درمان کیست باید به دندانپزشک مراجعه کنید. برخی از روش ها می توانند باعث تمیز کردن دندان شوند و خطر توسعه عفونت را بگیرند. در این شرایط نواحی خاصی هدف قرار گرفته می شود و موقعیتی که کیست در آن قرار دارد شناسایی می شود. مواد خطرناکی که ممکن است ب دندان آسیب بزنند خارج می شود. چنین درمان هایی غیر تهاجمی هستند و نیازمند برش زیادی نخواهند بود.

 

ایا جراحی می تواند مفید باشد؟

جراحی برای برداشتن کیست ممکن است به کار رود. فرایند جراحی بری باز کردن ناحیه اطراف لثه که کیست در آن قرار دارد به کار می رود. چنین روشی برای برداشتن کیستی که در نواحی فک و قسمت های عمیق تر شکل گرفته به کار می ررود . استفاده از جراحی ممکن است فرایند دشواری باشد و ریکاوری از آن چندین هفته طول بکشد. این موضوع بدین خاطر است که لثه ها باید درمان شوند و بهبود یابند.

اگر فرایندهای دیگر برایتان کارساز نباشد از جراحی استفاده خواهد شد . شما باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید کیست توسعه پیدا نکرده است. همچنین باید به طور منظم مورد بررسی قرار گیرید تا اطمینان حاصل کنید که کیست سالم است و مدیریت آن دشوار نخواهد بود.

 

باید دندان برداشته شود؟

در برخی از شرایط ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. این موضوع زمانی رخ می دهد که جراحی یا فرایندهای دیگر کارساز و مفید نباشند. در چنین شرایطی دندان باید کشیده شود. نواحی که کیست در آن وجود دارد پاکسازی می گردد و یک استخوان مصنوعی در این ناحیه قرار می گیرد. این موضوع رد پای تمامی کیست ها را از بین می برد و مانع از رشد آن ها می شود. فرایند کشیدن دندان به شما اجازه می دهد ایمپلنت جدیدی را بعدا در این ناحیه قرار دهید. اینکار می تواند از مشکلات بعدی بکاهد. شما باید به صحبت های پزشک خود گوش دهید و از توصیه هایی که در اختیارتان قرار می دهد استفاده نمایید.

 

می توان از بروز کیست پیشگیری کرد؟

شما می توانید با مراقبت منظم از دندان ها از بروز کیست پیشگیری کنید. باید دندان خود را به طور منظم تمیز کنید و در صورت بروز مشکل با دندانپزشک مشورت نمایید. نکته کلیدی این است که مطمئن شوید باکتری ها در دندان حضور ندارند و به نواحی دیگر نمی روند.

به خاطر داشته باشید که چه چیزی باعث ایجاد کیست دندانی می شود. خطراتی که از کیست دندانی ایجاد می شود می تواند زیاد باشد و با گذشت زمان به دندان های شما اسیب بزند. مطمئن شوید که جلوی توسعه هر کیستی را می گیرید و آن را به موقع درمان می کنید.