پروتئین برای بدن ضروری است. این ها زنجیره های طولانی از اسیدهای آمینه هستند که برای عملکردهای مختلف بدن ضروری اند. پروتئین بخشی از سلول ها در بدن محسوب می شود. بدن از آن برای ساخت و ترمیم بافت ها، تولید آنزیم ها، هورمون ها و سایر مواد شیمیایی، کمک به ساخت استخوان ها، عضلات، پوست و حتی خون استفاده می کند. برخلاف کربوهیدرات ها، بدن پروتئین را ذخیره نمی کند و به همین خاطر شما باید به طور منظم غذاهای غنی از پروتئین را مصرف نمایید. پروتئین در منابع مختلفی همچون گوشت، شیر، ماهی، سویا، تخم مرغ و حبوبات، بقولات و کره آجیل ها وجود دارد. متخصصان سلامت توصیه می کنند در روز 10 الی 30 درصد کالری مورد نیاز بدن از پروتئین ها باشد. اگر نتوانید پروتئین کافی وارد بدن کنید ممکن است بخش های مختلف بدن از مو گرفته تا ناخن تحت تاثیر قرار گیرد.

نشانه هایی که بیان می کند بدنتان پروتئین کافی ندارد:

 

ضعف عضلات:

نشانه هایی که بیان می کند بدنتان پروتئین کافی ندارد

ضعف ناگهانی عضلات یا درد می تواند نشانه کمبود پروتئین در رژیم غذایی باشد. پروتئین سوخت عضلات است و به همین خاطر عضلات شما زمانی که پروتئین کافی وجود نداشته باشد رنج می برند. این موضوع زمانی نگران کننده خواهد بود که مردان پیر می شوند. مردان به خاطر پیری حجمی از عضلات خود را از دست می دهند و اگر پروتئین به مقدار کافی در رژیم غذایی وجود نداشته باشد این روند تسریع می شود. بدن بافت های غنی از پروتئین را برای استفاده عضلات تجزیه می کند. به همین خاطر اولین اثر کمبود پروتئین در بدن ضعف عضلات است. به تدریج رژیمی که پروتئین اندکی دارد می تواند بدن را مجبور کند حجم عضلاتی بیشتری را از دست بدهد. علاوه بر این، پروتئین نقش اصلی در مقدار جذب سایر مواد مغذی همچون آهن و کلسیم بازی می کند. هر دوی این مواد مغذی برای سلامت عضلات و مفاصل ضروری هستند.

 

سلامت ضعیف موها:

سلامت ضعیف موها

موهای شما از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده و این ماده معدنی برای سلامت موها ضروری است. پروتئین بلوک سازنده همه سلول های بدن است. در حقیقت هر رشته از موها برای رشد خود به مقدار کافی از پروتئین نیاز دارد. زمانی که پروتئین کافی در بدن ندارید، نمی توانید انتظار داشته باشید که موهایتان به طور کامل رشد کند.

 

هوس خوردن مواد غذایی:

هوس خوردن مواد غذایی

نشانه دیگری که بیان می کند بدن پروتئین کافی ندارد هوس مکرر به خوردن مواد غذایی است. هوس خوردن مواد شیرین در افرادی که پروتئین کافی در بدن ندارند بیشتر است.

این هوس ممکن است به طور ناگهانی بروز کند و حتی بعد از خوردن وعده غذایی در فرد دیده شود.در این شرایط فرد هرگز احساس سیری نمی کند.

هضم پروتئین به زمان بیشتری نیاز دارد و همین امر باعث می شود انرژی بیشتری داشته باشید و بیشتر سیر شوید. غذاهای غنی از پروتئین مانع از خوردن بیش از حد مواد غذایی می شود و در عین حال به تثبیت سطح قند خون کمک می نماید.

 

احتباس مایعات:

احتباس مایعات

احتباس مایعات در بدن نیز نشانه دیگری از کمبود پروتئین است. پروتئین نقش اساسی در جریان یافتن مایعات دارد و می تواند این تعادل را به خوبی حفظ کند. بدون پروتئین کافی این مایعات در بافت های اطراف جمع می شوند و همین امر به تورم در پاها منجر می شود و می تواند آزاردهنده باشند.

 

کاهش عملکرد سیستم ایمنی:

کاهش عملکرد سیستم ایمنی

رژیم غذایی با پروتئین اندک شما را بیشتر مستعد بیماری می کند. پروتئین باعث می شود سیستم ایمنی بدن عملکرد درستی داشته باشد زیرا سلول های ایمنی بیشتر از پروتئین تشکیل شده اند. پروتئین گلبول های سفید، انتی بادی ها، پروتئین های خون و انواع مختلفی از مولکول های سیستم ایمنی را می سازد. همه این ها با هم کار می کنند و به مهاجمان خارجی حمله می نمایند و با بیماری ها مبارزه می کنند. نبود پروتئین کافی در رژیم غذایی می تواند توانایی بدن برای مبارزه را کاهش دهد و سیستم ایمنی را ضعیف تر نماید.

 

ناخن های شکننده و ضعیف:

ناخن های شکننده و ضعیف

ناخن های شکننده و ضعیف نشانه ای از کمبود پروتئین در بدن هستند. ناخن ها از لایه های پروتئینی تشکیل شده اند. به همین خاطر برای داشتن ناخن های سالم و قوی باید پروتئین کافی در بدن داشته باشید. زمانی که بدن پروتئین کافی ندارد، نمی تواند ناخن ها را به خوبی رشد دهد. کمبود پروتئین می تواند باعث ایجاد لکه های سفید بر روی ناخن ها شود.

 

خواب ضعیف:

خواب ضعیف

مغز همه هورمون های مورد نیاز برای خواب خوب را کنترل می کند. زمانی که بدن پروتئین کافی ندارد، باعث ایجاد عدم تعادل هورمونی می شود و همین امر بر روی خواب اثر می گذارد. علاوه بر این، زمانی که بدن و عضلات آن به خاطر کمبود پروتئین درد می کند نمی توانید خوب بخوابید. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد مصرف پروتئین می تواند خواب را در بزرگسالان بهبود ببخشد. خواب ضعیف به عدم تعادل سطح قند خون مرتبط است و همین امر می تواند به خاطر مصرف کم پروتئین باشد. در حقیقت متخصصان توصیه می کنند غذاهای غنی از پروتئین را مصرف کنید.

 

چرخه های قاعدگی نامنظم:

چرخه های قاعدگی نامنظم

رژیم غذایی مناسب و متعادل نقش مهمی در حفظ سلامت چرخه قاعدگی دارد. هر نوع کمبود در رژیم غذایی و مواد مغذی باعث می شود این چرخه بی نظم شود.

رژیم غذایی که پروتئین پایین و شکر بالایی دارد می تواند به التهاب زیاد، خستگی و افزایش وزن منجر شود. همه این فاکتورها باعث اختلال در سطح هورمون های مهم بدن می شود.